Emotie eten is eten als troost, beloning of om je prettig te voelen.

Wat is emotie-eten?

We spreken van emotie-eten wanneer je eet als troost, beloning of om je prettig te voelen. In zo’n geval eet je niet vanuit een natuurlijke eetbehoefte maar omdat het je blij maakt. Eenzaamheid, verdriet, maar ook verveling kunnen leiden tot emotie-eten. Jong geleerd is oud gedaan, in onze jeugd kregen we al wat lekkers als beloning of troost.

Verbergen van emotie-eten

Vaak gebruiken emotie-eters excuses om hun ongezonde eetgewoontes goed te praten. Op deze manier rechtvaardigen ze hun afwijkende eetgedrag voor zichzelf en hun naaste omgeving.

Voorbeelden van excuses:

- “Deze zak chips eet ik nu leeg, morgen eet ik weer gezond.”
- “Ik kan best afvallen, maar ik zal me daardoor niet gelukkiger gaan voelen.”
- “Ik wil niet zo’n mager model zijn, dus waarom zou ik me inhouden?”
- “Doe mij nog maar wat, morgen ga ik beginnen met sporten.”
- “Gister heb ik al gezond gegeten, dus ik kan best nog wat extra nemen.”

Waarom werkt eten rustgevend?

Lekker eten werkt ontspannend. Vervelende gevoelens worden gedempt doordat er bij lekker eten endorfine vrijkomt in de hersenen. Ofwel, eten is op zo’n moment een middel om rustig te worden. Maar zelfs de heerlijkste lekkernijen lossen geen problemen op. Het is slechts een tijdelijk lapmiddel.

Hoe herken je een emotionele eetbui?

Bedenk of je hongergevoel uit lichamelijke of emotionele behoefte ontstaat. Aangezien dit niet altijd eenvoudig vast te stellen is, gaan we je hierbij helpen. Met onderstaand overzicht kun je emotioneel eten van natuurlijke eetbehoefte onderscheiden.

Signalen van emotie-eten zijn:

- door blijven eten, ook al zit je vol
- je schuldig voelen nadat je teveel hebt gegeten
- trek hebben in een specifiek product dat je associeert met een geluksgevoel
- onbewust eten van diverse producten
- de honger komt voort uit een smaak in je mond in plaat van uit je buik

Tips om emotie-eten tegen te gaan

- bedenk wat de oorzaak is voor het emotie-eten en ga na hoe je dit zou kunnen oplossen
- zorg dat je voldoende gezonde producten als alternatief in huis hebt
- sla geen maaltijden over en eet gezonde tussendoortjes
- bedenk alternatieven voor eten, ga wandelen, een boek lezen of in bad

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
© Copyright 2018 NewNrgy - Succesvol lijnen