Om op gewicht te blijven heeft het lichaam nu minder calorieën per dag nodig dan voor de overgang

De overgang

De overgang bestaat uit drie fasen (pre-menopauze, menopauze en post-menopauze). Voor iedere vrouw is het verschillend hoe lang de overgang en elke afzonderlijke fase duurt. Gemiddeld stopt de menstruatie bij een leeftijd rond de 50 jaar, dit moment ligt vast in de genen.  De menstruatie stopt in één keer, het lichaam heeft jaren nodig om naar dat moment toe te werken.

Gewichtstoename tijdens overgangsjaren

Een oorzaak voor gewichtstoename tijdens de overgangsjaren is het verouderingsproces. Naarmate we ouder worden heeft het lichaam minder energie nodig. In veel gevallen neemt de spiermassa af en vetopslag toe. Doordat vetweefsel minder calorieën verbruikt dan spiermassa daalt het energieverbruik in rust (basaal metabolisme). Om op gewicht te blijven heeft het lichaam nu minder calorieën per dag nodig dan voor de overgang.

Aanpassen voedingspatroon

Als het voedingspatroon niet wordt aangepast op de gewijzigde energiebehoefte kom je aan in gewicht. Gewichtstoename is dan ook vaker een gevolg van deze veranderde energiebehoefte dan wijzigingen in de hormonale huishouding. Kort samengevat ben je vanaf middelbare leeftijd gevoeliger voor suiker en vet. Suiker verhoogt immers de natuurlijke insuline-spiegel. En juist die hogere insuline-spiegel slaat voedingsvetten op.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
© Copyright 2018 NewNrgy - Succesvol lijnen