Gezonde voeding, weet wat je eet!

Gezond dieet voedingsadvies
Samenstelling dieet voedingsadvies

Ons dieet voedingsadvies bestaat uit een meerderheid aan eiwitten en een minderheid aan verantwoorde laag-glycemische koolhydraten. Eiwitten uit magere vlees, vis, zuivel en soja producten. Met laag-glycemische koolhydraten worden de langzame koolhydraten uit fruit, groenten en volle graanproducten bedoeld. 

Het verschil tussen ‘goede’ en ‘slechte’ koolhydraten

Koolhydraten zijn een belangrijk onderdeel van onze voeding, sommige soorten hebben geen functie en zijn qua voedingswaarde overbodig. Dit zijn bewerkte soorten, zoals suiker en bloem, die tijdens bewerking hun vezels en voedingstoffen zijn kwijtgeraakt. Deze ‘slechte’ koolhydraten beïnvloeden ook de bloedsuikerspiegel en het insulineniveau. Hierdoor kunnen sterke schommelingen in het energieniveau, trek in meer koolhydraten en een knagend hongergevoel ontstaan.

Voorbeelden van ‘slechte’ koolhydraten: 

Geraffineerde suiker | ontbijtgranen met suiker | witte pasta | chips en gezouten noten | witte rijst | frisdrank | koekjes en gebak | kant-en-klaar maaltijden | witbrood | limonade en fruitsappen | chocolade en snoep | kant-en-klaar sauzen.

Voorbeelden van ‘goede’ koolhydraten zijn:

Zilvervliesrijst | volkoren crackers | sinaasappels | ananas | meloen | volkoren pasta | tomaten | aubergines | courgettes, etc.

Eiwitten

Eiwitten zijn erg belangrijk voor het behoud en herstel van ons lichaam. Eiwitten bestaan uit 25 verschillende aminozuren. Acht hiervan zijn essentieel, deze worden niet door het lichaam zelf aangemaakt en moeten dus uit de voeding worden gehaald. Voorbeelden van voedingsmiddelen met deze acht aminozuren zijn vis, vlees, gevogelte en zuivelproducten. Groenten, fruit, bonen en peulvruchten bevatten ’incomplete’ aminozuren en dienen met andere producten gecombineerd te worden. Soja is een van de weinige plantaardige voedingsmiddelen met complete eiwitten.

Vetten

Onze hersenen, ogen, huid, weefsels, hormoonproductie en vitaminetransport kunnen niet zonder vet. Ook hier is er sprake van ‘goede’ en ‘slechte’ vetten. Gebruik geen voeding met harde– of transvetten, deze zitten in bewerkte producten als kant-en-klaar maaltijden en sommige koekjes. Eet daarnaast zo min mogelijk producten met verzadigd vet, zoals kaas. Goede vetten zijn onverzadigde vetten als saffloerolie, olijfolie en lijnzaadolie met omega 3-vetzuren. Vooral van saffloerolie (reformzaak) is bewezen dat deze  de cholesterol- en lichaamsvethuishouding positief beïnvloedt. Daarnaast verbeteren deze natuurlijke vetten het humeur, concentratievermogen en geheugen.

Vezels

Ook vezels spelen een belangrijke rol bij gewichtsreductie. Deze onderdrukken hongergevoelens en hebben geen effect op de bloedsuikerspiegel. Om af te vallen is het belangrijk om verspreid over de dag de nodige groente, fruit en onbewerkte laag-glycemische koolhydraten zoals volkoren pasta, bruine Wasa crackers en zilvervliesrijst te eten.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
© Copyright 2017 NewNrgy - Succesvol lijnen